söndag 27 februari 2011

Skönhetsrådet dissar Duggregnet. Miljöförvaltningen granskar Karlskronavägen.

Den kommunala instansen med det stiliga namnet - Rådet till skydd för Stockholms skönhet - har granskat planförslaget för kv. Duggregnet. Ledamöterna är inte precis nådiga i sin bedömning. Så här skriver de till exempel:

De tre höghusen på en gemensam sockel ger "en massiv verkan som helt svär mot de principer som präglat inpassningen av husen i området kring Björkhagens centrum. Resultatet blir att de nya husen bildar en egen bastant enklav som hamnar i konflikt med själva centrumkomplexet, samtidigt som den tillsammans med detta förrycker balansen i området på ett sätt som får mycket allvarliga negativa konsekvenser för Markurskyrkan."

Det hus som föreslås byggas framför däckverkstaden är alldes för högt och kommer "alltför mycket ... att störa upplevelsen av Varheliys höghus ... " , tycker rådet, som fortsätter med att påminna om "den positiva betydelse om de nu rivna butikspaviljonerna på gångbron över Malmövägen hade för helhetsintrycket av anläggningen."

Skönhetsrådet avstyrker bestämt förslaget som det nu är utformat och menar att ett nytt förslag på ett helt annat sätt än det aktuella måste respektera platsen "speciella förutsättningar och unika kvaliteter".

Yttrandet avgavs på Skönhetsrådets sammanträde den 7 februari 2011 och finns att läsa på http://www.insyn.stockholm.se/.

                                                         ********************

Senaste nytt om Karlskronavägen är att förslaget nu är skickat för yttrande till miljöförvaltningen, som ska skriva ett underlag till miljökonsekvensbedömningen (MKB:n), dvs ett utlåtande om vilka miljöfrågor som behöver belysas i planprocessen. Naturvärden och rekreationsvärden kommer vara några av de faktorer som lyfts fram. Stadsbyggnadskontoret kommer också få ta del av alla ekologiska underlag som miljöförvaltningen har för området.

1 kommentar:

  1. Tjena Inger. Jag tror att Trafikkontoret är den instans som kan fälla planerna vid Karlskronavägen, med hänsyn till trafikmängden på gatan. Precis som du skriver kommer det inte att få plats.

    Sven Nyström

    SvaraRadera